Eftersyn

Ved at overholde dine tandeftersyn sikrer du, at eventuelle problemer bliver opdaget i tide til, at der kan handles forebyggende.

Snigende udvikling uden symptomer

Mange tandsygdomme kommer snigende og har ingen symptomer, før de har udviklet sig til at blive til store problemer. Når du overholder dine eftersyn, vil vi kigge dine tænder igennem og se, om der er startet en udvikling af noget, du ellers ikke ville have opdaget selv. Ved at opdage problemer eller forandringer i tide, kan den rette fokus på børstning og rensning af dine tænder, holde tilstanden nede. Vi vil også kunne give en mindre behandling eksempelvis i form af en pudsning og polering, som sammen med din målrettede rensning kan stoppe udviklingen.

Det er økonomisk at overholde sine eftersyn

Ved at gå regelmæssigt til tandeftersyn kan du på sigt holde dine udgifter nede. Vi kan finde de små ting i tide og tage dem i opløbet i stedet for, at du først kommer ind til os, når du oplever symptomer. Her har sygdommen oftest vokset sig til et så stort problem, at der skal en større behandling til. Dette er ikke blot en dyrere omgang end et almindeligt eftersyn. Det er også mere omfattende for dig, og vil kan være noget, der på den ene eller anden måde har konsekvenser for dig efterfølgende.

Sådan foregår et eftersyn

Vi anbefaler, at du kommer til eftersyn 1-2 gange om året. Når du kommer til eftersyn hos os, vil du få tjekket tænder, tandkød og mundhule, hvor vi undersøger, om alt er som det skal være. Nogle gange vil vi tage et røntgenbillede, hvis vi mener, at der er behov for dette. Vi laver en tandrensning, hvor vi fjerner belægninger som plak og tandsten, før vi til sidst taler med dig om, hvordan det ser ud. Hvis vi finder noget under undersøgelsen, hvor vi mener, at der skal behandling til, taler vi med dig om dette og planlægger behandlingen i samarbejde med dig. Vi vil eventuelt også vejlede dig i din daglige børstning i forbindelse med eftersynet.