Rod­behandling

Hvis tandnerven, som ligger inde i tandens rodkanal, er betændt, kan det være nødvendigt med en rodbehandling, så du kan beholde tanden.

Reagér på din tandpine

Tandpine er et tydeligt tegn på, at der kan være noget galt med tandnerven, som kræver en rodbehandling. Når du kommer ind til os, kan vi undersøge din tand og finde ud af, om der er tale om en tilstand, der skal løses med en rodbehandling.
Tandnerven ligger i et hulrum midt i tanden og strækker sig fra tandroden og op i tanden. Smerter fra nerven kan skyldes flere ting. Den hyppigste årsag til, at en rodbehandling bliver nødvendig er et dybt hul. Her kan caries sprede sig fra tanden og ind til tandnerven og udvikle sig til en betændelsestilstand. Også en tandskade, hvor tanden er revnet, kan blotte tandnerven for bakterier.

Hurtig behandling for et bedre resultat

Det er ikke rart at gå rundt med tandpine, og jo før du får behandling, jo bedre. Vi sørger for, at du får den helt rigtige behandling, og vi vejleder dig igennem forløbet.

En rodbehandling udføres typisk under lokalbedøvelse for at sikre patientens komfort. Under rodbehandlingen fjernes tandens nerve, og det efterfølgende hulrum bliver fyldt med plastisk materiale for at forhindre betændelse i at opstå igen. Denne behandling kræver normalt 1-2 besøg på klinikken, afhængigt af tandens tilstand.

Når rodbehandlingen er afsluttet, kan det være almindeligt at opleve midlertidige smerter og følsomhed i dagene efter. Det er en naturlig reaktion, da tanden gennemgår en helingsproces. Det anbefales at følge tandlægens anvisninger og tage eventuelle smertestillende medicin som foreskrevet for at lindre ubehaget i denne periode.