Paradentose­behandling

Når tandkødsbetændelse får lov til at stå ubehandlet hen, kan det sprede sig til kæbeknoglen og udvikle sig til paradentose.

Sygdommens udvikling

Paradentose udspringer fra en tandkødsbetændelse, der ikke er blevet behandlet i tide. Betændelsen spreder sig med tiden og kan få tandkødet til at løsne sig fra tanden og danne en tandkødslomme. Jo dybere denne lomme bliver, jo nemmere bliver det for bakterier at trænge dybere ned i tandkødet og langs tandroden. Efter at have gået med ubehandlet paradentose i noget tid, kan tænderne blive løse, og til sidst kan de være blevet så løse, at det er nødvendigt at trække dem ud.

Det er sjældent, at paradentose giver mærkbare symptomer. Du kan hverken mærke noget eller se noget med det blotte øje. Du skal derimod være opmærksom på symptomer fra tandkødsbetændelse, som kan vise sig ved blødning og ømhed ved tandbørstning og spisning. Du bør også være opmærksom på, om du oplever dårlig ånde. Det er sjældent, at tilstanden giver anledning til reelle smerter.

Behandling inden det er for sent

Med den rette behandling i tide kan paradentose stoppes, så de værste konsekvenser undgås. Alt efter hvor fremskreden sygdommen er, er der forskellige behandlingsmuligheder. Fælles for dem er en grundig og rutinemæssig rensning både hos os og derhjemme. Vi står klar til at hjælpe dig med de metoder, der er bedst for dig til at holde betændelsen nede.

Har du mistanke om tandkødsbetændelse er det en god ide at besøge os. Vi kan rense og pudse dine tænder ved milde grader af paradentose. Dette sørger for, at bakterier har sværere ved at sætte sig fast og opretholde betændelsen i tandkødet. Er tilstanden værre, har vi mulighed for at lave en dybderensning. Når først vi har konstateret, at du har paradentose, er det oftest nødvendigt at rense oftere og vi hjælper dig naturligvis med vejledning herom. Med den rette tilgang til rensning og pleje, kan du undgå løse tænder, der til sidst må trækkes ud eller udskyde dette.